zondag 8 juli 2012

Aardbeien ricotta scones


Warme maaltijden koken is voor mij geen probleem, maar om iets lekkers voor bij de thee of koffie te maken, dat bleek op deze wijze koken wel erg moeilijk. Dus heb ik veel gebakken en uitgeprobeerd. Evenveel daarvan belandde in de biobak, niet te eten!! Vooral om de juiste suikervervanger te vinden bleek vreselijk moeilijk. Want laten we eerlijk wezen, hoe graag ik het ook zou willen, gebak maken  zonder een klein beetje een zoetige smaak erbij, dat smaakt echt van geen kant. Geloof het maar..... denk maar aan de biobak. Dus gebruik ik suikervervangers ipv de geraffineerde suikers. Omdat ik geen zoetekauw ben gebruik ik altijd veel weniger suiker dan het recept voorschrijft. Daarnaast gebruik ik no-egg ipv echte eieren.
Bij vrijwel al mijn baksel gebruik ik vegan producten, gemaakt van o.a soja, maar bij dit recept hoorde karnemelk en ricotta, dus is dit een vegetarisch gerecht. Ik gebruik uitsluitend spelt meel / bloem. Maar je kunt natuurlijk ook een ander meel / bloem  gebruiken. 
Ik moet er wel bij zeggen dat als je niet van vieze handen houdt je dit gerecht beter niet kan maken, want door de hoeveelheid vochtige ingrediënten blijft het deeg erg plakkerig, maar komt verrukkelijk uit de oven. Een van mijn favorieten.
Het originele recept is van "two peas and their pod


Omdat de amerikanen andere inhoudsmaten hebben heb ik een handleiding gevonden die deze inhoudsmaten handig omgezet heeft. Kijk maar hier


Ingredienten:
  • ipv an 1 ei, gebruik ik no-egg * een tl no-egg , 2 el water)
  • 2 el vers citroensap
  • 1 tl vanille extract ( of vanille suiker)
  • 2 1/4 tl bakpoeder
  • 1/4 tl baksoda *
  • 1/4 tl zeezout
  • 100 gram ricotta ##
  • 1,2 dl karnmelk #
  • 2 tl citroenschil geraspt
  • 250 gram spelt bloem ( of ander bloem) 
  • 100 gram plantaardige boter 
  • 100 gram gesneden fruit, bijv. aardbeien
  •  1 eetlepel kokosbloesemsuiker of sucanat * 
  • 1 eetlepel rijststroop * of dadelstroop 
  • geschaafde amandelen 
  • beetje amandelmelk melk om te bestrijken


*   verkrijgbaar bij de reformwinkel
#   kan ook vervangen worden door half soja melk en half soja yohurt
## kan vervangen worden door tofu ricotta 

Oven voorverwarmen op 200◦ graden (hete lucht)
Voor dit gerecht gebruik je een kom en spatel, dus geen mixer of keuken machine gebruiken.
Meng de natte ingrediënten onder elkaar, karnemelk, no-egg, citroensap, vanille extract en ricotta. Zet dit even apart. Meng de suikers ( sucanat en rijststroop) onder elkaar en doe daar de geraspte citroen schil bij. Spatel daar de droge ingrediënten onder, bloem, zout, soda en bakpoeder en vermeng. Snij de boter in stukjes en meng onder het droge deel, zodat er allemaal kleine meelkorreltjes over blijven. Doe nu het natte gedeelte erbij. Nog even goed maar rustig spatellen zodat alles goed vermengd is. Doe daar voorzichtig het gesneden fruit onder zodat het fruit niet stuk gaat.
Leg een stuk bakpapier op je werkblad en strooi meel hierop. Leg daar voorzichtig je deeg op.

Het deeg is erg plakkerig dus het zal moeilijk zijn het tot een mooi ronde bal te krijgen. Daarom gebruik ik het papier en draai de bol met gebruik maken van het papier rond in het deeg. Als het deeg een beetje mooi aan elkaar blijft zitten (het blijft plakkerig) lepel je  10 gelijk stukken eruit en legt op een bakblik waar op bakpapier op ligt. 

Het worden geen mooie stukken, maar dat doet er niet toe. Bestrijk de stukken met de melk en strooi er nog wat amandel schaafsel op.

Zet nu in de oven en laat 20 minuten bakken. Daarna uit de oven halen en afkoelen laten. 

Lekker met nog wat extra fruit ernaast. Wie wil kan nog een beetje gezeefd kokosmeel ( vervanging van poedersuiker) er over strooien.

Dit gerecht is ook de 2de dag nog steeds heerlijk….. als je dat haalt door eraf te blijven. 

eet smakkelijk!!
groetjes van Janine