Gezonde cake... bestaat dat?



Op mijn zoektocht door mijn kookboeken (dit maal een recept van Anne Wilson bewerkt) naar een lekkere cake vroeg ik me af of het überhaupt mogelijk is een cake te maken zonder boter, suiker en eieren…. Wat blijkt gewoon uitproberen, durven weg te gooien.. en opnieuw beginnen en je krijgt een lekkere smeuïge gezonde cake…. Dus ja…. Het bestaat. 



Ingrediënten:
  • 2 appels ( geraspt)
  • 2 eenheden no-egg ( of 2 ei)
  • 80 ml amandel melk ( of gewone melk)
  • 80 gram muesli
  • 1 th.lp vanille aroma
  • 180 gram spelt bloem ( of ander meel)
  • 1 e lp amandel meel
  • 3 a 4  E.lp appel diksap of kokossuiker of rijststroop of sucanat *
  • 1 th. Lp bakpoeder
  • ½ th.lp baksoda
  • 1 th. Lp kaneel
  • 60 gram vetarme kwark, geitenkwark  of yofu
  • 50 gram gemalen walnoten
  • Naar smaak, Amandel schaafsel
  • Drupje koolzaad olie voor het invetten van de bakvorm


* ik houd zelf niet zo van heel zoet dus ik neem 3 eetlepels diksap, of 2 eetlepels rijststroop of sucanat.


Bereiding:
Bereid het no-egg (of klop de eieren), vermeng dit met de melk, appels, vanille aroma, muesli  en kaneel. Dek het af en laat het 10 min. staan.


Verwarm de oven voor op 180 ◦
Meng meel, amandelmeel, zoet toevoeging, bakpoeder en baksoda. Spatel de kwark er door en het appel mengsel. Even goed mengen tot een geheel. Je krijgt een heel vochtig geheel. 

Vet een bakvorm lichtjes in met een beetje koolzaad olie en schep  het beslag in de vorm. Evt nog wat amandel schaafsel erover heen strooien. 
Doe het dan wel slimmer dan mij als je een tulband vorm gebruikt en strooi het schaafsel in de vorm voordat je het deeg erin doet, anders zit het schaafsel op de bodem. ☺
In de voorverwarmde oven zetten en ongeveer 1 uur laten bakken. Uit de oven halen en nog 5 min. in de vorm laten afkoelen. 

Daarna op een rooster verder laten afkoelen.


Je krijgt ook een hele smeuige cake, dit komt vooral door de vele appelstukjes. Ik heb een nieuwe favoriet!


Smakelijk  en groeten van Janine