Gegrilde Aubergine.

Aubergine moet je altijd eerst bereiden voordat je het consumeert. Er zitten stoffen in die rauw gegeten darm en maagklachten kunnen veroorzaken. En nadat ik er ooit achter kwam dat een aubergine toch niet zo heel lang bewaard blijft ( pijnlijk voor de portemonnee) voordat ik het gebruik, wilde ik het invriezen zodat ik het beschikbaar heb wanneer ik het echt nodig heb.
Na wat zoeken op internet kwam ik een aantal bruikbare adviezen tegen, waarvan ik al tijden dankbaar gebruik maak. Omdat ik wel eens vragen krijg over : “hoe doe je dat dan?”,  hier aan de hand van foto’s een uitleg.

Was en snij je aubergine in schijven, niet te dik. Leg ze op een bakplaat ( waarop bakpapier ligt) en zout de groenten rijkelijk. 

Leg er nog een bakpapier over heen en daarop een groot blad die er op past ( ik gebruik een snijplank). Zet hier verzwarende delen op, bijv. blik groentes of zoals ik, deurstoppers. 

Laat dit 30 min. staan. Als deze  tijd om is en je haalt alles ervan af zie je dat het zout vocht uit de groenten trekt. 

Nu alles goed afspoelen onder de kraan en de groentes droogdeppen. 

 Leg de schijven terug op het bakblik ( nieuw bakpapier eronder) en kruid de schijven met tijm, majoraan en Italiaanse kruiden. 

Zet het in een oven op 160 ◦, voor 30 min.


Daarna uit de oven halen even laten afkoelen en gebruiken voor een maaltijd bereiding of in zakjes in de diepvries bewaren. Ik ben er zo ook achter gekomen dat als je de aubergine erg dun snijdt je heelrijke gekruide groeten chips krijgt. Lekker met een dip of om zo te snacken. 

Smakelijk en groetjes van Janine