Groene smoothies

In de lijn van mijn vorige log, horen ook de groene smoothies. Fruit + groenten drankjes. En ja, ik was de eerste keer ook sceptisch. Groenten???? Maar..... het is echt lekker en super gezond. 
Je hoeft geen chef-kok of inventief te zijn, als je een recept ziet kun je zelf zoveel variĆ«ren als je wil. Maar voor de zekerheid kun je  hier toch nog wat rond  neuzen.
 Groene smoothies zijn super gezond, mede door de groene groentes die toegevoegd worden, dit in een verhouding van 60 % fruit, 40% groene groentes + water. Niet alle groentes zijn geschikt. Hier en hier  kun je meer lezen en leren over groene smoothies. 

Een enkele tip wil ik jullie wel meegeven. Fruit kun je goed invriezen, niet alle fruit eigent zich goed, maar over het algemeen is er best veel fruit dat je kunt invriezen. Nu las ik op het web een verhaal over een flinke voorraad fruit inslaan en dat in stukjes “voor” bevriezen en later de bevroren stukjes mengen in zakjes zo weer de vriezer in. Klaar voor gebruik. Omdat veel fruit erg vochtig is, denk maar aan ananas, geeft men het advies om op een schaal de losse stukjes eerst voor  te vriezen. Maar als je net als ik o.a 2 ananassen hebt in te vriezen ben je op deze wijze dagen bezig voordat alles "voor" bevroren is.  Dus maakte ik laagjes, met tussen elke laag een stukje bakpapier. 

Zo heb je toch alles losse stukjes en  kunt alles na het vriezen goed verdelen zonder geknoei. En beter te gebruiken als je het  fruit wil gebruiken voor andere doeleinde, wat dacht je bijv. van een lekkere taart of in de yoghurt. 


De groene groentes zijn niet zo geschikt om in te vriezen. De diepvries groentes in de supermarkten zijn voorgekookt of gestoomd, waardoor ze hun vitamines verloren hebben. Dus is het wel gewenst om verse groene groenten toe te voegen.

RECEPT 1 : FRUIT + BLEEKSELDERIE: 
een smoothie met bleekselderie, een groente waar de meeste toch bij denken…. ‘Van ze leven niet, mij te bitter’. Ik kan jullie oprecht verzekeren, je proeft werkelijk niets van de bleekselderie.

  • 1/2 banaan
  • 1 kiwi
  • 1 peer ( met schil)
  • 1 appel (met schil)
  • 3 stelen bleekselderie
  • 2 grote glazenwater. 



In de blender en je krijgt ongeveer 1 lt sap. 

Advies; overal lees je  dat je het sap in glas en afgesloten in de koeling moet bewaren. Ongeveer 2 dagen houdbaar….. maar dat redt het bij mij niet.☺ Daarnaast vond ik dat het sap de dag erna een bruinige kleur kreeg. Het zag er niet meer erg appetijtelijk uit. Dus gewoon lekker opmaken. Of een recept halveren of delen met iemand ☺ als een liter je te veel is! 



En deze is ook heeeeeeeel lekker! 

RECEPT 2:  FRUIT + GROENE KOOL. 

  • 1 mango
  • 1 bloedsinaasappel 
  • 1 kiwi
  • 2 handen vol boerenkool ( gesneden koeling supermarkt) 
  • 2 grote glazen water. 






Dit nog: 
Hoe meer fruit je toe voegt hoe zoeter het drankje wordt. Nu zullen veel mensen zeggen "ja maar fruit heeft ook veel 'suiker' ( fructose)". Dat klopt, maar fruit heeft  belangrijke voedingstoffen; vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels. Belangrijk dus!  Wil je echter letten op deze fruit caloriĆ«n kun je  natuurlijk ook voor bepaald fruit kiezen met een lagere waarde aan vruchtensuikers. Of iets minder fruit. Misschien helpt deze website je nog een beetje verder hiermee.  

Succes en … smakelijk!!!