CHOCOLADE CAKE met KERSEN

Een tijdje terug vond ik op internet deze verrukkelijke 'goede' cake van Green Kitchen Stories. Een super blog met gezonde vegetarische gerechten. En op zich is dit recept al perfect en zeer lekker, tried it :) Maar aangezien ik niet van cakes e.d. gemaakt van alleen amandelmeel houd, heb ik het recept toch naar mijn hand gezet. En natuurlijk moeten jullie zeker het originele recept proberen want echt.... zeer lekker! Buiten de topping dan, want koffie komt niet in mijn lijf terecht ;).

Maar dit is mijn versie en eerlijk...... ik vind hem lekkerder ;) oké, oké  ik ben een beetje ( veel) bevooroordeeld, maar ik weet zeker, dit vinden jullie ook heel lekker!!




Ingrediënten:

  • 150 gram spelt bloem
  • 50 gram amandelmeel 
  • 25 gram rauwe chocolade poeder
  • 1 dessert lepel wijnsteenbakpoeder
  • 1 dessert lp natron
  • snufje zout
  • 2 delen no- egg  of twee eieren
  • 2 rijpe bananen
  • 80 ml vegan margarine 
  • 100 ml ahorn siroop 
  • handvol gebroken walnoten
  • 1 flinke eetlepel choco nibs
  • 150 gram bevroren kersen
  • 1 eetlp maizena



Bereiding: 

Oven voorverwarmen op 180 graden. 
 In een mixer de no-egg of eieren los kloppen.

Ei zorgt voor luchtigheid in gebak, om dit met no-egg ook te krijgen adviseer ik je de hoeveelheid water die op de gebruiksaanwijzing staat, te vervangen door bruiswater. Het bruiswater zorgt voor een gelijksoortige luchtigheid. Voor verhoudingen van andere ei vervangers kijk zie sidebar.

 Doe hier de fijn geprakte bananen bij en de ahornsiroop 

Voeg als laatste de vegan boter toe.  Weeg de droge ingrediënten af en spatel het natte deel door de droge  ingrediënten. 

Even goed roeren  totdat alles goed verdeeld is. Spatel als laatste de walnoten en cacao nibs erdoor heen. Doe in een kommetje de bevroren kersen en een eetlepel maizena en roer dit goed zodat de kersen  allemaal licht bepoederd zijn. Spatel als laatste voorzichtig de kersen door het beslag. Vet een cake vorm van ongeveer 24 cm in de spatel het beslag in de vorm. 

Zet in de oven en laat ongeveer 40 tot 45 minuten staan. Als een satéprikker droog uit de cake komt, weet je... klaar!  Laat afkoelen op een roostertje. 




Afwerking: 



  • Keuze 1: De cake licht bepoederen met bijv. kokosmeel, of met bijv. ( eigen keuze) poedersuiker, maar je kunt ook fijne xylitol gebruiken. Deze zoetstof wordt gemaakt van de bast van de berkenboom. Ik koop het in Duitse reformwinkels en dan heet het Birken Goldstaub.  Ik vind dit  net weer iets fijner en toch ook lekkerder. 





  • Keuze 2:  50 gram chocolade au bain mari smelten, ik neem altijd de Vivani 92, maar er is nu ook de Vivani 99 verkrijgbaar. Als de chocolade gesmolten is doe je er nog een scheut ahorn siroop of honing bij, even goed roeren en je kunt dit over de cake sprenkelen. Evt nog wat nootjes erover strooien.  




Enjoy!!