CHAMPIGNON SOEP UIT DE SOUPMAKER

For English version recipe scroll down

Soep... daar kun je me altijd voor wakker maken, dit maak ik dan ook bijna dagelijks.
Toen er een tijdje geleden bij onze plaatselijke super een actie was waarbij je een Phillips Soupmaker kon winnen, wilde ik wel een gokje wagen.
Met in mijn achterhoofd.......IK WIN NOOIT WAT,  vergat ik al snel dat ik meegedaan had.
Totdat er een telefoontje kwam van onze Super... ik had gewonnen!! De soupmaker was van mij...
Trots ben ik mijn prijs gaan ophalen, vast  ervan overtuigd dat ik waarschijnlijk de enige was die meegedaan had want IK WIN NOOIT WAT!
Maar goed... nu ik in het bezit ben van een soupmaker, moet ik er natuurlijk ook soep mee maken. Het bijgeleverde boekje toonde een aantal recepten waarvan er voor mij niet veel soeps bij was... ;)
Het viel me wel op dat het apparaat buiten soep ook voor smoothies en voor compote maken geschikt  is. Leuk, maar dat is voor later.





Eigenlijk is het apparaat heel eenvoudig in gebruik, je hebt iets meer snijwerk, omdat de de stukjes niet te groot mogen zijn, maar daar wen je snel aan. En als je de verhoudingen een beetje door hebt is het heel eenvoudig om ook je eigen soep recepten te maken in de Soupmaker.
En.... werkelijk binnen een kwartier is je soep klaar... enige minpuntje, het apparaat maakt soms nogal wat lawaai, maar  ... dat is maar even.
Wat je wel in de gaten moet houden is dat je ingrediënten tussen de min / max aanduiding moeten blijven.
Maar zoals gezegd, als je de verhoudingen weet.. geen probleem.

Als extra tip ... door schade en schande wordt men wijs... ik schenk eerst een gedeelte van het water in de kan. De kan warmt nl tot koken, en als het water niet geheel je ingrediënten omhult, wil er nog wel eens wat "aankoeken, aanbranden". Dan stopt de soupmaker automatisch en geeft een waarschuwingsgeluid af. Dus weten is voorkomen, want dan kun je echt niet meer verder totdat de kan geheel schoongemaakt is. Vandaar ook dat het zo belangrijk is niet de hoeveelheid groentes te overschrijden. 

De hoeveelheid soep die gemaakt wordt is iets meer dan 1 liter. Genoeg voor 4 borden dus.
Het aantal groentes wat je toevoegt is tussen de 500 en de 600 gram. Zoals gezegd, in kleine stukjes snijden van ongeveer 2 bij 2 cm.  Wil je een dikkere soep neem je meer groentes, wil je een dunnere soep minder groenten. Het ligt natuurlijk ook aan de soort groentes, tomaten vullen beter en halen rustig de 600 gram, bij pastinaak aardappelsoep, zou ik goed op de aanduiding letten, hoeveel erin mag.  De hoeveelheid water die je toevoegt is tussen de 450 en 500 cc.
Je kunt kiezen tussen 'gemalen' of 'ongemalen' soep. Met andere woorden, bij de gemalen soep worden alle ingrediënten fijn gemalen en bij de ongemalen blijft alles zoals jij het in het apparaat hebt gedaan. Voor een ongemalen soep zou ik  onder de 400 gram groentes blijven.


Aangezien ik niet veel recepten kon vinden voor de soupmaker, buiten wat in het boekwerk stond, ben ik zelf aan de slag gegaan.
Snel klaar, en als je onverwachts bezoek krijgt, zet je zo een lekkere soep op tafel.

Recept Champignon soep van Kastanje paddenstoelen: 

Ingrediënten: 


  • 250 gram kastanje paddenstoelen (omdat ik geen room toevoeg wordt de soep groenachtig van kleur) 
  • 1 roze ui ( roze uit, is milder en zoeter van smaak, beter voor maag/darmen) 
  • 1 teentje knoflook
  • 1 aardappel 
  • 1 eetlepel gedroogde daslook (dit hoef je niet te gebruiken, maar geeft de soep een lekkere smaak). 
  • peper
  • 1 of 2 groenten bouillon minder zout
  • oregano
  • 1 eetlepel maïzena
  • 450 tot 500 cc koud water (Ik neem gefilterd water, dit is beter voor elektrische apparaten




  • peterselie
  • beetje olie
  • 100 gram witte champignons (normale)
  • kurkuma 
  • zwarte peper uit de molen


Bereidingswijze:

Snij de aardappel, kastanje paddenstoelen, roze ui , knoflook in kleine stukjes. 
voeg de peper, oregano, bouillonblokjes, en maïzena en water toe. Zet het apparaat op de eerste stand aan. 

Snij in de tussentijd de witte champignons en bak ze kort aan in een beetje olie en kruid ze met de kurkuma en zwarte peper. Is de soep klaar, voeg je deze als laatste toe voor een extra bite. 




Eet smakelijk!



Recipe mushroom soup of chestnut mushrooms:

Ingredients:

  • 250 grams chestnut mushrooms (because I do not add cream,  the soup turns greenish in color)
  • 1 pink onion (pink onion is milder and has a sweeter taste, better for stomach / intestines)
  • 1 clove of garlic
  • 1 potato
  • 1 tablespoon wild dried garlic (you do not have to use this, but it  give the soup a nice taste).
  • pepper
  • 1 or 2 vegetables broth less salt
  • oregano
  • 1 tablespoon cornstarch
  • 450 to 500 cc cold water (I take filtered water, this is better for electrical appliances)
  • parsley
  • little oil
  • 100 grams white mushrooms 
  • turmeric
  • black pepper from the mill
How to make: 

Cut the potato, chestnut mushrooms, pink onion, garlic into small pieces.
add the pepper, oregano, bouillon cubes, and cornstarch and water. Switch the device to the first position.
In the meantime, cut the white mushrooms and fry briefly in a little oil and season them with the turmeric and black pepper. When the soup is ready, add it last for an extra bite. 

Enjoy!